среда, 8 октября 2014 г.

Межа мого квадрату

Діяльність будь-якого фахівця обмежується його посадовою інструкцією. Але чи часто заглядає в неї вчитель? Що враховує посадова інструкція вчителя, як творця навчального контенту на уроці і його менеджера? Як оцінити такі невловимі речі, як вміння тримати аудиторію; "диригувати" діяльністю класу в цілому, груп та окремих учнів? Як правило, різноманітні бланки оцінювань розробляються з урахуванням щонайменше трьох рівнів прояву того чи іншого педагогічного явища/компетентності тощо. Виражені вони можуть бути в питальнику  у вигляді балів (1-3), вербальних оцінок (високий, середній, достатній). Але співвідношення того,  що ми спостерігаємо в безпосередній професійній діяльності та запропонованої оцінки, носить суб"єктивний характер. Адже те, що для мене є "достатнім", для іншого експерта може бути "середнім" або навіть "високим". Тому будь-яка оцінка педагогічної діяльності достатньо умовна. А якщо мова йде про оцінювання за 12-бальною системою чи у відсотках, ризик суб"єктивізації оцінки збільшується.
Разом з тим ми часто користуємось вербальними оцінками і розуміємо одне одного:  оцінне судження "погода сьогодні зранку холодна" буде означати різні температурні діапазони в залежності від контектсту (пора року, географічне положення місцевості тощо). Відповідно, оцінювання рівня професійної компетентності вчителя також залежить від контексту. А що саме детермінує наповнення цієї оцінки? Як потім використати цю оцінку і для чого вона потрібна? І якщо виразити її числом - що потім? До чого його можна додавати чи від чого віднімати і головне - навіщо?
... Розмірковуючи таким чином, я зрозуміла, що тема, якою я зацікавилась, виходить за межі моєї професійної підготовки. Ті знання, які я накопичила потягом професійного життя, в цьому контексті були непотрібними або потрібними лише незначною мірою, але відповідь на запитання, які я сформулювала, могла стати корисною не лише для мене. Є квадрат, в якому я існую як фахівець. І є світ за межами цього квадрату. Питання, чи виходити за межі, я собі не ставила. Я зробила перший крок - попрямувала до бібліотеки.
Чудове місце, до речі, в якому є відповіді на всі запитання. Ну, майже на всі....
Варто пошукати!

Комментариев нет:

Отправить комментарий